Какво е User Experience (UX) и какви са популярните примери за лошо потребителско изживяване?
10.11.2023 г.5 мин.
Онлайн присъствието е ключът към успеха за съвремения бизнес. Независимо дали говорим за приложение или уебсайт, потребителското изживяване (UX) е едно от най-важните неща, които следва да се вземат под внимание от самото начало. Онлайн съществуват редица инструменти и съвети за подобряване на User Experience. В следващите редове ще разгледаме какво представлява UX и кои са практиките, които трябва да се избягват.
Около 40% от хората ще напуснат уебсайт с непривлекателно оформление. За тези потребители няма да има значение колко полезна е информацията в страницата, на която са попаднали, дали търсените продукти и услуги са за тях. Ако дизайнът, начинът на работа на менюто или цветовете са отблъскващи, самото съдържание ще остане в сянка.
„Хората пренебрегват дизайна, който пренебрегва хората“, казва веднъж дизайнерът Франк Чимеро.
В наши дни потребителите очакват определено ниво на изтънченост от страна на уеб дизайна. Летвата се вдига бързо и някои фирми може да усетят натиск от очакванията да предоставят по-съвременен UX. Подобряването на потребителското изживяване на уебсайта често не е толкова трудно, колкото може да изглежда.
Какво точно е потребителско изживяване (UX)?
Потребителското изживяване (UX) се отнася до поведението, което клиентите показват, когато взаимодействат с уебсайта. UX се определя от впечатленията на потребителите от дадената страница (или приложение) според това колко лесно и приятно е да се използва. При подобряване на потребителското изживяване се създава по-добро място за клиентите за взаимодействие с марката.
Накратко, става дума за това колко запомнящо се е потребителското изживяване на уебсайта. Ако е направен добре, UX дизайнът остава практически невидим за посетителите на страницата.
Преди да се спрем на конкретни съвети за подобряване на UX, ще отбележим популярни провали в посока потребителско изживяване.
1. Изключително дълго падащо меню
Добър пример е безкрайно падащо меню при избор на националност или държава на произход. Подобна информация се изисква по редица причини: резервация на билет, регистрация при покупка, анкети и др. Това изискване често причинява повече неудобства, ако потребителят идва от страна като Обединеното кралство, която има няколко имена като Великобритания, Обединеното кралство или Великобритания.
2. Излишни условия за създаване на парола
При създаване на профил е редно да има определени изисквания за попълване на полетата при регистрация. Ако условията за създаването на парола не са посочени или са прекалено много, това може да изгони потенциалния клиент от сайта.
3. Live чат система
Често при лоша първоначална настройка прозорецът на чата може да се отваря постоянно. Това създава проблем за потребителското изживяване, като множество елементи на страницата остават скрити. На мобилни устройства проблемът е още по-значим.
Съществуват и практики в UX дизайна, които са на границата на морала. Често те са насочени към изразходване на повече средства при покупка на излишни услуги или продукти.
За подобряване на UX на Вашия сайт или предварителното му структуриране, можете да използвате собствения си опит от интеракции с различни платформи и страници. Задавайте си въпроси: Как можете да намалите стъпките до финализиране на поръчката или достъпване на услугата; Има ли излишни елементи на страницата; Какви грешки и плюсове виждате при конкуренцията.
В следващата част на темата ще разгледаме конкретни съвети за подобряване на потребителското изживяване.
ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от Ninjasites.com и mockitt.wondershare.com.
Източник на снимковия материал: canva.com