Защо Черният петък работи за търговците, как се провежда у нас и какви са резултатите за 2023 г.?
04.01.2024 г.6 мин.
Какво се крие зад историята на т.нар Черен петък и защо провежданите съвременни кампании имат такъв успех? Какви са възгледите на потенциалните купувачи за този феномен? Дали зад хилядите промоции има реални ползи за потребителите или се превръщаме в жертва на мащабен маркетингов трик? Какво показват статистиките за изминалата година в България? Ще отговорим на тези въпроси за Вас в следващите редове.
Вече коментирахме поява на Cyber Monday в нашия кратък разбор на историята на онлайн търговията. Идеята зад Черен петък се заражда в първата половина на 20-и век в САЩ, като се свързва с началото на празничния сезон през ноември. Търговците насърчават масово покупките с промоционални цени и ограничени продуктови предложения.
През годините явлението излиза от първоначалните си рамки и регионални ограничения. Най-често кампаниите вече не са ограничени в периода на официално обявените дати през ноември, като често обхващат целия месец.
В България за първи път се проведе кампания във връзка с Черен петък през 2013 г. от eMAG. През следващите десет години явлението твърдо се наложи и у нас онлайн и офлайн, като през 2023 г. официалната дата на Черен петък бе 24 ноември.
Въпреки ежегодния пик на продажби за периода, дали са реални промоциите в страната се оказва философски въпрос. Според проведената от Dir.bg анкета 55% от участниците са убедени, че няма истински отстъпки, а цените се завишават предварително. Около 27% оценяват, че намаленията не покриват очакванията им и не са достатъчно големи.
Близо половината от анкетираните твърдо са заявили преди Черен петък, че нямат намерение да се възползват от отстъпките и не планират пазаруване. Част от тях не откриват подходящи предложения, а други се страхуват от измама.
Как потребителите избират да следят промоционалните предложения?
Общо 45% от участниците в анкетата споделят, че основно се информират за предстоящите промоции от официалните канали на любимите си марки – сайт (36%) или бюлетин (9%). Големи струпвания на хора във физическите обекти са главна причина да не се гледа с интерес на Черния петък за 10% от анкетираните. Неслучайно 36% от участниците в проучването твърдят, че ще пазаруват изцяло онлайн, а 38% комбинират онлайн и офлайн пазаруване.
Според глобално проучване на Adobe през 2022 г., платените позиции на офертите на търговците в Google Search са представлявали основен канал за онлайн покупки.
Как работи Черният петък?
Ето някои от основните начини, по които работи кампанията за Черен петък:
- Големи отстъпки и промоции: Търговците предлагат значителни отстъпки от цените на своите продукти и услуги, което привлича вниманието на потребителите;
- Ограничени количества: Много от промоциите за Черен петък са налични в ограничени количества, което цели създаване на усещане за неотложност и подтиква клиентите към покупка;
- Рекламни кампании: Използване на различни рекламни канали и стратегии от търговците, което включва реклами в социалните мрежи, телевизия, радио, печатни материали, както и дигитални платформи;
- Подготовка и планиране: Кампаниите, провеждани във връзка с Черен петък, изискват подготовка и планиране. Следва да се определят продуктите или услугите, които ще се предлагат с отстъпка и как ще се извършва промотирането им. Най-често големите магазини създават конкретни лендинг страници, предназначени и оптимизирани само за периода на провежданата кампания;
- Увеличаване на рекламни бюджети: Търговците често увеличават рекламните си бюджети по време на кампанията във връзка с Черен петък. Това помага за достигане на по-голяма аудитория и генериране на повече продажби;
- Анализ и оптимизация след приключване на кампания за Черен петък: Търговците имат възможността да анализират постигнатите резултатите и да оптимизират бъдещите си маркетингови усилия. Това включва преглед на реализираните продажби, ROI (възвръщаемост на инвестицията), както и ефективността на използваните рекламни канали.
Черният петък през изминалата година привлече повече търговци, които предложиха отстъпки не само в рамките на един конкретен ден, а удължиха периодите на своите кампании под формата на Черен уикенд и Черен ноември. Въпреки съмненията и негативните нагласи на мнозина, масовото пазаруване през ноември е вече устойчива част от търговската култура и в България.
ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от bnr.bg, dir.bg и inter-reklama.com.
Източник на снимковия материал: canva.com