Кратка история на онлайн търговията и бъдещите тенденции, които можем да очакваме в сектора

06.12.2023 г.7 мин.

Как започва „животът“ на онлайн търговията и как протича нейното развитие? Коя е първата продажба онлайн? Кога започва всичко – с появата на Интернет или със създаването на първия marketplace? Къде и кога е дадено началото на Cyber Monday? Как повлияват появата на смартфоните и глобалната пандемия на продажбите? Какво ще бъде и какво би могло да е бъдещето на онлайн търговията в посока трендове? На всички тези въпроси ще отговорим в следващите редове.

Често големите неща имат доста скромно начало. Между 1969 и 1970 г., преди Goggle, безжичния интернет, онлайн банкирането и кампаниите за „Черен петък“, е създадена Advanced Research Projects Agency Network (ARPANET) или първата широкообхватна мрежа с комутация на пакети. Това дава техническото началото на интернет и за първи път са споделени ресурси между отдалечени компютри.

Преди да продължим, да преминем през базовите понятия.

Какво е онлайн пазаруването?

Това е форма на електронна търговия, която свързва клиенти и продавачи във всички краища на интернет пространството, с помощта на уеб браузър. Обикновено един онлайн магазин представлява набор от продукти/услуги, заедно със спецификации, характеристики, снимки и цени за потенциални клиенти

Онлайн търговията може да се раздели на два основни типа:

  • B2C – свързва бизнес с клиенти;
  • B2B – свързва бизнес с бизнес.

История на онлайн търговията

Въпреки първия опит за сключване на нелегална сделка между студенти през 1972 г. посредством ARPANET, приема се, че началото на електронното пазаруване е дадено от Майкъл Олдрич през 1979 г. Той създава най-ранната форма на електронна търговия, която позволява онлайн обработка на транзакции B2C и B2B. С тази стъпка се дава бурният тласък към невиждан търговски и технологичен подем.

Boston Computer Exchange излиза на пазара през 1982 г. Това е първият в света бизнес за електронна търговия. Основният ѝ фокус е бил насочен към помощ за хората, които искат да продадат използвания си компютър.

През 1992 г. стартира първият онлайн пазар за книги (Online Book Marketplace) – Book Stacks Unlimited.

Netscape Navigator излиза на пазара през 1994 г. и служи като първа форма на браузър за операционната система Windows.

ЕBay и Amazon се появяват на онлайн сцената през 1995 г. В следващите три последователни години са създадени PayPal и Alibaba, а на пазара се появява Google AdWords.

През 2005 г. стартират Amazon и Etsy. В същата година се заражда и феноменът Cyber Monday. Националната търговска федерация в САЩ използва термина Cyber Monday във връзка с повишаването на онлайн продажбите през първия понеделник след Деня на благодарността.

Apple променят отново хода на онлайн търговията през 2007 г., когато на пазара излиза първия iPhone и започва ерата на смартфоните.

През следващите няколко години се появява Google Wallet и Apple Pay, спонсорирани сторита във Facebook, Facebook Chatbots, а през 2017 г. Instagram започва партньорство с BigCommerce.

Появата на редица платформи инструменти, различни фоми на плащане, разнообразни сайтове, които предлагат различни услуги и продукти, лежат в основата на познатата ни днес онлайн търговия.

През 2020 г. обявената пандемия и взетите мерки в глобален мащаб промениха отново възгледите към пазаруването и потребностите на потребителите. Наложиха се редица промени и ускорено развитие, което доведе до огромно нарастване на онлайн продажбите през 2021 г. Потребителите се обърнаха към онлайн пазаруването повече от всякога.

Дигиталната търговията обхваща и почти всички индустриални сектори. Вижте предложенията в онлайн магазина на Юроком 2000 Bmag ТУК. Компанията е специализирана като комплексен доставчик на инфраструктурни системи за ВиК и сградни системи за водопровод, канализация и отопление.

Какво можем да очакваме от онлайн търговията оттук нататък?

  • Популяризация на Blockchain

Редица статистически данни сочат потенциала на blockchain за опростяване на начина, по който се обработват плащанията, транзакциите и записите. Децентрализацията, неизменчивостта и прозрачността са ключови елементи на блокчейна;

  • Криптовалута – Криптовалутата е цифрова валута, която се създава и управлява чрез използването на усъвършенствани техники за криптиране, известни като криптография. Криптовалутата работи на база блокчейн технология. Тя би могла да направи онлайн пазаруването единственият пазар в света, като се премахнат конкурентни национални валути;
  • Гласово търсене – Разширение на AI, гласовото търсене и автоматизация. Софтуери и устройства като Alexa, Google Assistant или Siri на Apple улесняват участието в електронната търговия– дори не е нужно да се въвеждат търсените продукти в търсачката;
  • Augmented Reality – Един от най-големите проблеми, с които се сблъсква онлайн пазаруването, е разстоянието, което поставя между клиента и продукта. Клиентите не са склонни да купуват артикул, които не могат да изпитат от първа ръка. Като компютърно подобрен изглед на физическия свят, добавената реалност (AR) позволява на клиентите да тестват и изследват продукти онлайн по начини, подобни на реалния живот;
  • Виртуална реалност – Близка с AR, виртуалната реалност (VR) също може да подобри онлайн пазаруването.

Значението на това бизнесите да са част от онлайн търговията се усеща повече отвсякога. Не сме много далеч и от глобално пространство за онлайн пазаруване. Компаниите, които желаят да останат конкурентни, следва да не пропускат технологичните иновации и да не се страхуват от смела стъпка в бъдещето на онлайн търговията.

ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от visualcapitalist.com, dmworld.com и beambox.com.

Източник на снимковия материал: canva.com