Как поколението Z, или т.нар Gen Z, променя лицето на онлайн търговията?

02.02.2024 г.5 мин.

Кое е поколението Z? Какво е неговото значение за настъпващите промени в онлайн търговията? Имат ли Gen Z влияние върху е-commerce трендовете? По какво се отличава поколението Z от всички останали потребители? Какво е привлекателно от търговска гледна точка за този специфичен сегмент от онлайн клиенти? На тези и други въпроси ще отговорим в следващите редове.

Кои са Gen Z?

Важно е да изясним кои са точно поколението Z.  Нека отговорим на този въпрос, като ги сложим в контекста на останалите поколения. 

При опит за определяне на точен диапазон, често има разминаване в терминологията и точните години.

  • Родените между 40-те и 60-те година на миналия век са определяни като Baby Boomers;
  • Следва ги поколението Generation X, което обхваща родените до 80-те;
  • Millennials обхващат поколенията между 80-те и средата на 90-те години;
  • Generation Z обхваща родените между 1997 и 2010 г.;
  • Поколение Generation Alpha обхваща родените след 2010 г.

Чертите на всяко поколение се определят повече или по-малко от общи преживявания и условия, с които се сблъсква в живота си.

Gen Z и икономиката

Към момента Милениалите имат най-голямата покупателна способност сред всички поколения и представляват гръбнака на работната сила.

Според доклад на Bank of America се очаква доходите на Gen Z да надминат тези на Millennials до 2031 г. Това означава, че марките и търговците имат кратки срокове, за да свикнат със специфичните характеристики и конкретните предпочитания на по-младото поколение.

Какво точно представлява  поколението Z?

Въпреки че дефинирането на група от хора според общите характеристики на поколението е крайно и често недостатъчно сегментиране, може да бъде и полезен инструмент в определяне на мотивацията и поведението на групата.

Членовете на Gen Z изглеждат по-внимателни към социалните и икономическите глобални проблеми; демонстрират уважение към всички форми на разнообразие и се стремят да живеят в по-пъстра общност; ценят гъвкавостта, както и работата в екип. Представителите на поколението Z е по-вероятно да бъдат политически активни и да предприемат активни стъпки за борба с наследени проблеми.

Gen Z израстват с електронни устройства и интернет за разлика от т.нар. Millennials, където има процес на преход към дигиталното. Това често води до предпочитания към онлайн пазаруването спрямо посещението на физическите магазини.

Когато разглеждат продукт, те взимат под внимание цени, качество, устойчивост.

Какво привлича вниманието на Gen Z?

В сравнение с по-възрастните групи, купувачите от този сегмент имат по-малко доверие и лоялност в глобалните брандове. Вместо това те избират да следват инфлуенсъри в Instagram и YouTube, които имат голям брой последователи и обхват.

Представителите от това поколение са безкомпромисни към лош дизайн на уеб сайтовете и липсващи функционалности като опции за онлайн плащане.

Постоянната поява на нови трендове и микро трендове е в изключителна тежест за търговците на дребно. Мнозина губят продажби и дългосрочна лоялност, като не успяват да реагират достатъчно бързо.

За адаптиране към постоянната промяна в търсенето и подхода към новото поколение, мнозина избират AI инструменти или консултация с агенции.  Печелившият подход не е еднакъв за всички. Винаги трябва да се взима под внимание редица фактори, като част от тях са: сфера на дейност, предлагани продукти и услуги, географско разположение, възможности за разпространение.

ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от voyado.com и globaleyez.net.

Източник на снимковия материал:  canva.com