E-commerce речник: Различия, методи и инструменти за измерване на възвръщаемостта на инвестицията (ROI)

12.07.2024 г.4 мин.

Вече изяснихме значението на ROI в Част 1 като важен елемент от богатата гама на специфични термини в сферата на маркетинга. Време е да обърнем внимание на това как можем да измерим този показател. Как изглежда възвращаемостта на инвестицията в социалните мрежи и платената реклама? Какви популярни инструменти при измерване на ROI могат да се изпозлват? Елате с нас на преглед по темата!

Измерване на ROI в социалните мрежи

Вече споменахме, че А/Б тестовете са важен метод за установяване на ефективността на дадена платена реклама. Възможността за проследяване на различните компоненти на дадена маркетингова кампания е критичен елемент от измерването на ROI.

При работа с инфлуенсъри, важно е да им предоставим уникални линкове, които те да споделят на всички свои фенове. Това ще позволи да определите кой инфлуенсър генерира повече трафик към Вашия уеб сайт или директни продажби.

Разбира се, повечето социални мрежи вече разполагат с интегрирани аналитични инструменти, измерващи индикатори като брой нови последователни, споделяния, както и кликове. Важно е да напомним, че ROI не винаги се измерва с директни печалби, а с резултати, специфично характерни за дадена индивидуална кампания. Затова следва предварително да се установят подходящи цели, заедно с ключови показатели за успеваемост (KPI).

Оценка на инвестицията в SEO и PPC

Оптимизацията за търсачките, т.нар. SEO, се отнася до органичното привличане на клиенти, което се постига чрез оптимизиране на съдържанието. ROI в SEO обикновено е свързано с това дали съдържанието отговаря на потребителските нужди и намерения. Възвръщаемостта може също да се измери чрез анализ на трафика, генериран чрез органичните резултати, като популярен инструмент за целта  е Google Search Console.

SEO практики често се прилагат и в Pay Per Click (PPC) рекламите. При тях рекламодателят бива таксуван само ако потребител кликне върху рекламата. 

Важно е да отбележим инструментите, с които можете да определите кои канали и стъпки от потребителския път са най-печеливши. При анализ на получените данни можете да определите и какви промени да направите в маркетинговата стратегия, за да бъде тя по-успешна.

Google Analytics 4 (GA4) е аналитичен инструмент, който ще Ви предостави информация за потребителския път, водещ до конверсия, както и каква е посещаемостта на дадена страница, период на престой на уникалните потребители и др. GA4 позволява да разгледате представянето на различните канали и как те влияят на потребителското поведение.

ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от nextbasket.com.

Източник на снимковия материал: canva.com