Какво представлява A/B тестването и какви ползи може да донесе за Вашия уеб сайт?

15.03.2024 г.5 мин.

Как може да бъде засечена причината за липсата на продажби от дадена уеб страница? Ако тя изглежда добре, функционална е, зарежда бързо, използвани са подходящи цветове и шрифтове, какъв може да бъде проблемът? Отговор може да даде един ясно формулиран A/B тест. Какво точно представлява той? Винаги ли е един и същ? Само веднъж ли се провежда? По какво би могъл да се различава и каква информация носи? Елате с нас на преглед по темата!

Какво представлява A/B тестването?

A/B тестването, известно още като разделно тестване, е методология за сравняване на две версии на уеб страница една срещу друга, като така се определи коя от тях се представя по-добре. Този тип тестване е по същество експеримент, при който два или повече варианта на страница се показват на потребителите на случаен принцип и се използва статистически анализ за определяне варианта с по-добро представяне.

Провеждането на A/B тест позволява да се зададат целенасочени въпроси относно необходимите промени в дадения уеб сайт или приложение или да се съберат данни за въздействието на тази промяна.

Тестването подобрява възможностите за адекватна оптимизация на уеб сайтовете и дава възможност за решения, базирани на данни.

Как работи този метод?

При A/B тест се избира уеб страница и се  променя, за да се създаде втора нейна версия. Тази промяна може да бъде малка, като промяна на заглавие, бутон или да включва пълен редизайн. След това на половината от посетителите ще бъде показана оригиналната версия, която ще наречем контрола или A, а на другата половина ще бъде показвана модифицираната версия, вариация или B.

Ангажираността на посетителите се измерва с всяко преживяване, като след приключването на тестването следва да се анализира. Така може да се определи дали вариацията е имала положителен, отрицателен или неутрален ефект спрямо базовата линия.

Примери и резултати от A/B тестове

Grene, компания за ръчни и електрически инструменти,  преработи своята страница с „мини количка“, която се вижда от потребителите, докато все още пазаруват, и отбеляза двукратно увеличение на общото количество покупки.

Проблемите, които Grene открива и решава, включват:

  • Потребителите приемат, че „Безплатна доставка“ е бутон, върху който може да се кликне, и се надяват да открият там допълнителна информация;
  • Затруднение при визуализация на всички артикули и суми;
  • Необходимост от превъртане до края на страницата с количката, за да се кликне на CTA бутона „Отиди в количката“.

Ubisoft използва A/B тестване, за да увеличи генерирането на потенциални клиенти с 12%.

Ubisoft Entertainment е сред водещите френски компании за видеоигри. Компанията е известна с публикуването на For Honor, Tom Clancy’s, Assassin’s Creed, Just Dance и т.н.

Екипът на Ubisoft прави проучване и събра данни за посетителите с помощта на карти за кликване, карти за превъртане, топлинни карти и проучвания и анализира, че процесът на закупуване е твърде тежък и досаден за потребителите. Компанията взема решението да преработи изцяло продуктовата страница на „Купете сега“ за For Honor.

A/B тестовете се провеждат според конкретната необходимост и могат да предоставят изключително ценна информация както за настоящи проблеми в дадена уеб страница, така и за позитивите при промяна. 

Ако резултатите от направения A/B тест не са задоволителни или не дават ясни отговори, опитайте отново и създайте друга вариация на страницата. Важно е и какви резултати се търсят, тъй като има значима разлика между цели като повече потребителски посещения или повишено количество продажби.

ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от optimizely.com и vwo.com.

Източник на снимковия материал: canva.com