Atamiq.com предприе истинско предизвикателство, като дигитализира търговските процеси в индустриалния сектор у нас
09.05.2022 г.8 мин.
„Целта ни е да дигитализираме бизнес процесите по подбор и закупуване на високотехнологично оборудване, машини и консумативи”
Едно от най-иновативните попълнения в екосистемата на онлайн търговията у нас е новата българска B2B платформа Atamiq.com. В нея клиентите ще могат да се открият над 100 000 индустриални продукта, сред които технологии за пречистване на питейни и отпадъчни води, инфилтрат от депа, системи за обезводняване и оползотворяване на утайки, биогаз инсталации, цялостни решения за сортиране и рециклиране на отпадъци, соларни системи, рециклираща техника, задвижвания, системи за топлообмен, помпено оборудване, специализирана арматура, фитинги и мн.др. Екипът на Инженер.bg се срещна с г-н Мариян Минчев, един от създателите на Atamiq.com, с когото поговорихме за пътя и предизвикателствата по създаване на платформата, за нейните отличителни характеристики и други интригуващи детайли.
Какво представлява Atamiq, г-н Минчев? Бихте ли разказали повече за платформата?
Atamiq е B2B онлайн платформа, спомагаща екологичната трансформация на индустриалните предприятия. Целта ни е да дигитализираме бизнес процесите по подбор и закупуване на високотехнологично оборудване, машини и консумативи с различни приложения в индустриалния сектор, енергетиката, водоснабдяването и третирането на води. Платформата ще предоставя на своите клиенти повече от 100 000 артикула от 60 различни доставчици в 6 различни направления.
Колко време отне подготовката на Вашия електронен магазин?
От ниво идея до изграждане на MVP на платформата изминаха около 10 месеца.
В края на 2021 г. пуснахме достъп за няколко клиенти с идеята да получим обратна връзка, за да изчистим предварително пропуските и да наградим вече постигнатото.
Кога се очаква да стартира Atamiq.com?
След дълга и упорита работа успяхме да пуснем beta версията на платформата, която е достъпна за селектиран брой участници, които могат да тестват нашата платформа. Съвсем скоро платформата ще бъде достъпна и за масовата аудитория.
Срещнахте ли предизвикателства в процеса по нейното изграждане?
Трудностите в процеса на изграждането на платформата бяха много и от различно естество. Смятаме, че самата идея да си първи в нещо, и то толкова специфично, като да дигитализираш търговските процеси в индустриалния сектор, е достатъчно предизвикателство.
Едно от основните предизвикателства бе да убедим нашите партньори, че е време за промяна. Пълна автоматизация и интеграция с нашите доставчици към този момент все още е невъзможна поради факта, че самите те не са готови за този преход. Това за нас означаваше хиляди часове ръчен труд при създаването на продуктите. Ръчното създаване на един високотехнологичен продукт и качването му коства доста повече време от добре познатите продукти в стандартната B2C търговия.
Бихте ли дали пример за представянето на индустриален продукт в електронен вид?
Например, една тениска може да има цвят и размер и цената ѝ не се променя в зависимост от това. Докато един комплексен продукт, например помпа, е възможно да има около 40 характеристики, които го правят вариационен продукт с много на брой цени. Макар и да сме имали трудности в това направление, ние срещнахме подкрепа от част от нашите доставчици, които се замислиха за бъдещето на сектора и започнаха промяна заедно с нас.
Логистиката на продуктите и автоматичните калкулации на доставната цена също бяха предизвикателство за нас. Съществуват няколко локални и няколко интернационални оператори, които се представят доста добре и имат добри технически решения, но за продукти до определено тегло и размери. За продукти, които тежат стотици килограми, дори и тонове, и са с различни размери и обем, все още няма техническо решение, което да пресмята автоматично цената на транспорта към крайния клиент.
Развити ли са у нас услугите, свързани с онлайн търговията, например фирми, предлагащи изграждане и поддръжка на подобни платформи?
На пазара има много компании, които предлагат разнообразни решения, и изборът е голям. От SaaS решения за онлайн магазини, през дигитални агенции, които работят със CMS платформи, до големи IT компании, които предоставят индивидуални решения, съобразени с клиента. По-голямата част са фокусирани върху B2C търговията, а както знаете, нуждите на B2B онлайн търговията са от съвсем различно естество.
Отне ни доста време, докато намерим подходящи изпълнители за проекта. За нас, като технически лица, бе важно да вникнат в проекта достатъчно дълбоко, за да разберат нуждата от Atamiq – към кого е насочена платформата и какви проблеми решава. Всичко това имаше значение, за да може да предоставим на нашите потенциални клиенти добро потребителско преживяване и да направим плавен преход от традиционното към дигиталното.
Какви продукти предлага Atamiq.com?
В продуктовото портфолио на Atamiq са включени системи за третиране на води, утайки и почви, соларни системи, рециклираща техника, задвижвания, системи за топлообмен, помпено оборудване, решения за превенция срещу наводняване, специализирана арматура, фитинги и др.
Кои са предимствата, които отличават Вашия електронен магазин?
Това е първото решение, предлагащо внимателно селектирано портфолио от продукти, включително технологии за ESG трансформацията в индустрията. Внедрените IT решения са съобразени с всички нови тенденции и функционалности, които дават възможност за поглед в бъдещето и шанс за интеграция с добре познатите eProcurement платформи.
Клиентите получават пълната информация и документация към продуктите, наличните цени и време за доставка, както и възможност да избират и сравняват високотехнологично оборудване.
Стъпваме върху основните функционалности в системите за електронна търговия, като сме извършили доста доработки предвид естествoто на продуктите. Предимство е също, че сме изцяло B2B насочени. В допълнение на това даваме възможност за персонализирано потребителско изживяване, различни нива на достъп до информация, изпращане на запитване за комплексни продукти, генериране на персонализирани оферти и т.н.
И последно, но не и по важност, имаме 25-годишен опит в индустриалния сектор!
Какви са краткосрочните и дългосрочните Ви планове за развитие?
Към момента сме се фокусирали изцяло върху платформата, който създаваме. Имаме планове до края на годината да излезем на нови пазари и да разширим клиентската си аудитория. Работим върху непрекъснато разширяване на продуктовото портфолио и добавяне на нови услуги и функционалности към платформата.
Вярваме, че ще успеем да се синхронизираме с нашите партньори и с техните бази данни в реално време, за да предоставим по-бърза и точна информация за продуктите, които предлагаме.
Източник на снимковия материал: Atamiq, Атамик
Повече информация за компанията бихте могли да намерите в микросайта ѝ в Борса.bg!