B2C, B2B, B2G, C2C: Кои са видовете електронна търговия и по какво се различават?
10.04.2024 г.4 мин.
Вече сме застъпвали темите за разликата между Cloud и On-Premise e-commerce, значението на цветовете за онлайн продажбите, кратката история на онлайн търговията, както и мн. др. А кои са видовете електронна търговия всъщност и по какво се различават? Какво значение има това за конкретния бизнес? Елате с нас на кратък преглед по темата!
Към кой вид спада Вашият онлайн бизнес, има значение най-общо поради различните стратегии, които можете да прилагате и различното взаимодействие между страните. Според стоките, услугите и организацията на една компания за електронна търговия, бизнесът може да избере да работи по няколко различни начина. Ето и няколко от популярните бизнес модели:
Бизнес към клиент или т.нар. Business-to-Consumer (B2C)
B2C компаниите за електронна търговия продават директно на краен потребител на продукта. Компанията извършва транзакции с потребителя, който в крайна сметка ще използва стоката, като във веригата липсва посредник.
Това е най-често срещаният бизнес модел и най-асоциираният с термина електронна търговия.
Бизнес към бизнес (B2B)
Заменяме крайния потребител от уравнението в модела B2C и на негово място добавяме друга компания. B2B транзакциите често включват по-големи количества, спецификации, както и срокове за изпълнение.
Бизнес към правителство (B2G)
Редица предприятия се специализират само като държавни изпълнители, като предоставят стоки или услуги на агенции и администрации. Подобно на отношенията B2B, бизнесът изпраща продуктите/ услугите към предприятие.
Компаниите за електронна търговия B2G следва да отговарят на редица правителствени изисквания, които могат значително да се различават в различните държави.
Потребител към потребител (C2C)
Някои платформи за онлайн търговия свързват потребителите с други потребители, които могат да изброят собствените си продукти и да извършват свои продажби.
Тези C2C платформи могат да бъдат тип аукцион, като търгове в eBay, или могат да изискват по-нататъшно обсъждане, като публикации в Craigslist.
Потребител към бизнес (C2B)
Съвременните платформи позволяват на потребителите по-лесно да се ангажират с компаниите. Така могат да предлагат своите услуги, особено свързани с краткосрочни договори, концерти или възможности за свободна практика. Пример за това могат да бъдат обявите в сайта Upwork, който дава възможност за еднократно ползване на услугите на дадено лице по конкретен проект.
Consumer-to-Government (C2G)
Потребителите имат възможност да взаимодействат с администрации, агенции или правителства чрез т.нар. C2G партньорства. Те често не включват обмен на услуги, а по-скоро транзакции, свързани със задължения.
Пример за подобна форма на взаимодействие са качване/попълване на данъчна декларация на правителствен уебсайт.
Поради уникалната природа на разнообразните модели електронна търговия, бизнесът има различни опции за това как иска да обработва поръчки, да складира стоки и да изпраща продукти.
Моделът електронна търговия, към който спада конкретната компания, определя последващите действия и стратегии, за да бъдат те успешни.
ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от investopedia.com.
Източник на снимковия материал: investopedia.com, canva.com