Възходът на платежната система „Купете сега, платете по-късно“, или какво се крие зад BNPL?
13.03.2024 г.4 мин.
През 2023 г. се забеляза леко забавяне във възхода на електронната търговия, което означава, че онлайн търговците трябва да се вглеждат все повече в тенденциите, технологиите и иновациите, за да компенсират липсата на търсене и да останат релевантни на пазара. Според проучване на Similarweb бизнесите, които прилагат т.нар. BNPL, показват по-добри резултати от конкурентите си. Какво точно стои зад „Купете сега, платете по-късно“, заслужава ли си инвестицията в този метод и как може да се приложи на практика?
Какво означава BNPL?
BNPL означава „Купете сега, платете по-късно“. Докато банките и финансовите институции предлагат концепцията за „кредит“ под различни форми, зад „Buy Now, Pay Later“ не се крие лихва.
BNPL е платежна система, достъпна само онлайн и обикновено без лихвени плащания. Това я прави лесна, удобна и достъпна опция за плащане за онлайн потребителя – особено за дигиталното поколение, ориентирано към UX.
Въпреки че и утвърдените доставчици за онлайн разплащания, като PayPal и Google Pay, също предлагат свои собствени версии на BNPL, ще изброим такива, които предлагат изключително тази услуга: Afterpay, Klarna, Affirm, Zip, Sezzle, PerPay. Сред брандовете, които интегрират тези методология са: Charlotte Tilbury, Canyon Bicycles, Boohoo Target, Casper и други.
Каква е мотивацията на потребителите за използване на този разплащателен метод?
В проучването на Similarweb основните мотиви за използване на BNPL могат да бъдат групирани в три категории:
- Удобство. Тази потребителска група не използва опцията задължително за финансиране, а тъй като тя се вписва в начина им на живот, без лихви и по-прост вариант от кредитни карти, както и традиционни финансови методи за удължаване на плащането;
- Единствен вариант. За част от потребителите това е единствената възможност за финансиране;
- Опитваш без да се ангажираш. Тази причина е най-често срещаната в групата на потребители на BNPL на възраст от 18 до 24 г.
Бъдещето на BNPL
Предвижда се размерът на пазара на BNPL да нараства до над 500 милиарда долара до 2026 г., като приемането и разпространението на тази технология е още далеч от точката на насищане.
Все още обаче методът представлява и нерегулирана опция за финансиране. В условия на икономически спад и повишено присъствие, рекламата и осведомеността за BNPL вероятно ще продължат да „изяждат“ пазара на по-традиционните разплащателни методи. Друг риск крият навиците на Gen-Z, които съставляват значим процент от използващите услугата. „Опитайте преди плащане“ чрез използване на BNPL често създава значителни разходи за връщане продукти към търговци и дава отражение върху околната среда.
ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от similarweb.com.
Източник на снимковия материал: canva.com