Какво представляват клиентските програми за лоялност и какви ползи носят те за онлайн търговците?
21.02.2024 г.5 мин.
Програмите за лоялност възнаграждават постоянните клиенти с редица стимули, като отстъпки, безплатни оферти и други. Така ефективно се насърчават последващи покупки. Този тип програми могат да бъдат прилагани онлайн, офлайн или и в двата варианта. Какви различни видове програми за лоялност съществуват? Какви са ползите от прилагането им за онлайн търговците? Как изглеждат реалните примери в бизнеса? В следващите редове ще направим кратък преглед на темата.
С програми за лоялност, компаниите могат да предложат точки или други предимства на клиентите. При осребряване на точките може да бъде получена отстъпка, безплатен продукт, награди или друг бонус. Основна цел е да се мотивират повторните покупки и да се изгради доверие между клиент и компания. По този начин бизнесът не разчита само на случайни поръчки и нови купувачи.
Основните видове лоялни програми са:
- Програми за лоялност, базирани на точкова система
Програмите за точки са сред най-често срещаните програми, т.нар. rewards programs. Клиентите натрупват наградни точки, които могат да осребрят за безплатни продукти, връщане на пари и други. Програмите може да включват натрупване на точки чрез споделяне в социалните мрежи, оставяне на отзиви или чрез игри.
- Многостепенни програми за лоялност
Те представляват вид членство, при което клиентите получават различни предимства в зависимост от своя ранг. Компаниите често класират членовете в групи според определени показатели като продажби или ангажираност.
Тези програми дават на клиентите цел. Колкото по-високо ниво достигнат, толкова по-ексклузивни награди ще получат.
- Платени програми
В този случай програмите за лоялност са базирани на такса, която дава на клиентите незабавни и текущи ползи. Тези такси могат да бъдат регулярни или еднократни.
Най-често срещаният пример за подобен тип програма за лоялност е Amazon Prime – платена абонаментна система, която дава на потребителите достъп до допълнителни услуги.
- Програми за лоялност, базирани на допълнителна стойност
Идеята е връзка с клиентите на по-дълбоко ниво. Това включва даряване на процент от покупките за благотворителност или социални инициативи.
Пример от практиката: Как една дама преоткрива магията на пъзела и затвърждава позицията на компанията си със своята програма за лоялност?
Jiggy е набиращата изключителна популярност компания за пъзели, основана от Кейлин Маркот. Разбира се, успехът ѝ се дължи не само на един фактор. Jiggy ни среща с изкуството на нови художници, предоставя ни продукт с устойчива опаковка и ни предлага специално лепило за сглобяване на елементи.
Когато Кейлин Маркот стартира компанията си за пъзели през 2019 г., тя бързо създава програма за лоялност, за да стимулира повторните покупки и да възнагради своите вече съществуващи клиенти. Създалите безплатен акаунт потребители печелят точки за всеки похарчен долар, които могат да бъдат осребрени за отстъпка.
Маркот извлича и друга полза от изграждането на подобен клиентски сегмент. Тази „фокус група“ тя използва за вдъхновение и обратна връзка.
До 2022 г. Jiggy стартира своя „пъзел клуб“, който представлява платен абонамент, насочен към редовни доставки на пъзели, чиято честота зависи от желанията на абонираните.
Лоялните програми са добър начин за постигане на най-добрата реклама, а именно препоръките от реални клиенти. Това е от изключително значение и за развитието на един онлайн магазин, тъй като препоръките дават изключителна тежест при интерес от нови клиенти, които все още не са запознати с дадената компания в дълбочина, не са сигурни в качеството на продуктите и услугите, дали методите за доставка са подходящи за тях и т.н.
Какъв би бил най-успешният вид лоялна програма за даден бизнес зависи изключително от сферата, локацията, целевите групи и други фактори. Отново Ви призоваваме към задълбочени проучвания и тестове, за да постигнете оптимален успех.
ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от modernretail.co и shopify.com.
Източник на снимковия материал: canva.com