Обемът на онлайн продажбите в България през 2023 г. е нараснал до 1.95 млрд. евро. На какво се дължи тази тенденция?
01.03.2024 г.5 мин.
Каква е нагласата на българите към онлайн търговията, различните канали за продажби и чуждестранните доставчици? Какви са предпоставките за промяна и в каква посока е тя? Какво точно показват данните за онлайн търговията у нас през изминалата 2023 г.? Какви са очакванията за сектора? Отговор на тези въпроси даваме в днешния материал.
Електронната търговия у нас категорично бележи ръст за четвърта поредна година, като не се ограничава единствено в социалните мрежи или онайн магазините. Според данни от проучването „ПАСПОРТ 2023 на е-комерс индустрията в България“, страната ни е отбелязала рекордни онлайн продажби през предходната 2023 г., достигащи над 1.95 милиарда евро, което е с 19% повече от 2022 г. Според данните от Българската е-комерс асоциация (БЕА), обемът на пазара за последните четири години е удвоен.
На какво се дължи тази позитивна тенденция?
Дигиталният бизнес се променя постоянно и динамично под влияние на новите технологии, новите търговски стратегии, както и изменящите се нагласи на потребителите. Една от интересните предпоставки е именно поведението на българския купувач. По данни на БЕА над 53% от местните потребители избират да пазаруват онлайн, като български онлайн магазини са избирани от над 94.4% от онлайн купувачите в страната.
Наблюдава се и повишаване на доверието в българските компании. През 2022 г. само 0.0015% от онлайн поръчките са били предмет на жалби в Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Кои са маркетинговите тенденции, които оказват влияние?
Визуалният маркетинг е ключов в стратегията за привличане на нови клиенти. Над половината от потребителите смятат, че качеството на изображенията е от изключително значение за тяхното финално решение за покупка. Ето защо за да увеличат успеха на онлайн бизнеса си, фирмите следва да инвестират в качествени продуктови снимки и видеа. От голямо значение е да изградят свой уникален визуален стил, който да бъде лесно разпознаваем.
Също толкова важни за продажбите са и продуктовите описания, които следва да са информативни и директни, в комбинация с подходящите ключови думи, изображения и видеа.
От друга страна, оптимизацията за мобилни устройства отдавна е наложена норма за онлайн магазините, както и за рекламните канали. Видимо се налага като тенденция масовото използване на вертикални видеа и банери.
Грижата за клиента, улеснението му в пътя на онлайн поръчката и цялостното потребителско изживяване трябва да вървят наравно с всяка маркетингова активност. От ключово значение е онлайн търговците да осигурят различни методи за плащане и лесни начини за обратна връзка и рекламации.
Какви са най-често използваните инструменти от онлайн търговците за изграждане онлайн магазин?
Неоспорим лидер при избора на платформа за онлайн магазини в България е WooCommerce със 72%, следвана от Opencart, Prestashop, Magento и др.
Над 41% от търговците избират домейн .com, според статистиката на СуперХостинг.БГ, като националният .bg домейн държи следващите 30%.
Изборът на платформа и хостинг за онлайн магазин продължава да бъде сред ключовите фактори за неговия успех. Над 90% от потребителите са склонни да напуснат даден онлайн магазин, ако представянето му не е добро на устройствата, с които разполагат.
От значение ли са методите за доставка в сектора?
Методите за доставка стават все по-важни, тъй като са пряко свързани с удобството на потребителя и осъществяването на повече продажби. Моделът „Поръчай онлайн, вземи от магазина” позволява избор на продукти от комфорта на дома и взимането им от най-близката възможна локация в удобно време.
От голямо значение е и възможността за бърза доставка и ясните условия за осъществяването ѝ.
Очаква се електронната търговия у нас да продължи да бележи ръст. Дали позитивните тенденции ще се задържат и българските потребители ще продължат да избират регионални компании? Това изцяло зависи от адаптивността на онлайн търговците и дали ще оправдават гласуваното им доверие.
ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от forbesbulgaria.com.
Източник на снимковия материал: canva.com