Как правилното използване на цветове може да доведе до повишаване на онлайн продажбите?

23.02.2024 г.6 мин.

Цветовете могат да ни окажат влияние по различни и неочаквани начини. Те притежават силата да ни накарат да мислим за конкретен продукт, марка, чувство, сигнализация, сезон и т.н.  От години маркетолозите изучават, развиват и насърчават подобни взаимовръзки. Емоционалните ефекти, които различните цветове оказват, са вече добре документирани. А кои са цветовете, които могат да определят поведението на потребителите онлайн? Как можем да ги използваме най-ефективно? Елате с нас на кратък преглед по темата!

Сред най-често използваните и разпознаваеми цветове са: червено, оранжево, жълто, зелено, синьо и лилаво. Всеки от тях може да се приеме и като „нож с две остриета“. Лесно синьото може да бъде разпознато като студено или червеното да стряска хората. Разбира се, това не е проблем, ако така изглежда очакваният емоционален заряд, който търсим.

Използвани правилно, цветовете могат да подобрят коефициента на възвращаемост, т.нар. conversion rates. Това важи както за визуалните елементи в уеб сайта и онлайн рекламата, така и за конкретния продукт. 

Редица проучвания отчитат високи проценти на клиенти, които закупуват даден артикул само ако е в предпочитан от тях цвят. Едни и същи качества и характеристики могат да бъдат възприети по много различен начин заради разлика в цвета.

Кои точно са предпочитаните цветове от хората? Могат ли да бъдат предвидени?

Хората най-често избират цветове въз основа на моментното си емоционално състояние, но се наблюдават и някои постоянни тенденции. Определени настроения могат да ни накарат да мислим за дадени цветове, но обратното също е валидно.

Какво предполага червеното?

Учени от университета в Дърам публикуват през 2005 г. изследване, според което спортистите, които носят червено, по-често побеждават опонентите си.

Този цвят се свързва с неотложност, опасност и сила. Прекомерната му употреба обаче може да доведе до загуба на ефекта или противоположен такъв.

Какво прави червеното за продажбите?

Цветът подтиква към действие. Ако потребителят е готов за покупка, преминал е през добър дизайн на уеб сайт, полезно и добре оформено текстово съдържание, тогава един червен CTA (Call To Action) бутон „купете сега“ може да сработи чудесно.

Синьото подкрепя продажбите индиректно

Този цвят се свързва със спокойствие и стабилност. Това е популярен избор при визуализация във финансовите институции.

Какво носи синьото в света на продажбите?

Синьото може да увеличи продажбите индиректно, като се справи с безпокойството, преди да се появи. Вместо да се генерира вълнуващо намерение за покупка, се потиска безпокойството. Този цвят е подходящ за фон и елементи в уебсайтове, които са свързани с финанси, медицина или застраховки.

Зеленото се свързва с естествени материали, органични продукти, екология

Цветът често е използван като част от основната гама на сайтове за био продукти, йога студиа, магазини за чай, цветя и други.

Зеленото в продажбите

През 2010 г. компанията RIPT Apparel, която предлага тениски с поп културни елементи, прави тест и заменя черния си CTA бутон за покупка със зелен. Резултатът показва 6.3% скок на конверсиите!

Каква информация носи лилавото?

Лилавото се свързва с аристократичен произход, богатство и власт. 

Лилавото и продажбите

Този цвят е ярък, като е подходящ за комбинация с жълто и зелено. Често се използва за открояване на елементи в сайтове с много бяло и черно.

Силният черен цвят

На тъмната гама за добър ефект наблягат луксозни брандове, марки от висок клас, както и брандове, насочени предимно към мъжка аудитория. Примери за преобладаващ черен цвят във визията са Ролс Ройс, Lamborghini, университета Рутгерс.

Какво можем да кажем за смелия оранжев цвят?

Той е ярък и открояващ се. Не носи усещане за неотложността, както например червеното. 

Какво прави оранжевото за продажбите?

Оранжевото е често срещан избор за елементи от семпло изглеждащи уебсайтове. Той се откроява ясно в повечето цветови схеми. Към него хората се отнасят положително, подходящ е както за мъже, така и за жени. Изключително предпочитан е за бутони за абониране.

Някои цветове са ефективни, защото стимулират неотложност, а други работят, защото предизвикват чувство за безопасност. Единственият начин да разберете дали Вашите продажби ще се повишат, ако промените цветовете на дадени елементи, е като проведете свои собствени тестове.

ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от crazyegg.com.

Източник на снимковия материал: conversioner.com, crazyegg.com, canva.com