Какво представлява социалната отговорност и защо тя е важна за маркетинга?

16.02.2024 г.4 мин.

Концепцията за социална отговорност е насочена към това бизнесите да балансират своите финансово изгодни операции с дейности в полза за обществото. Това може да се случва на местно, национално или глобално ниво. Каква е връзката на социалната отговорност с маркетинга? Носи ли тя реални ползи за всички страни? Има ли разлика между корпоративна социална отговорност и социална отговорност? Ще отговорим на тези въпроси в следващите редове.

Много компании възприемат социално отговорни елементи в своите маркетингови стратегии, за да помогнат на общността чрез полезни услуги и продукти. Социалната отговорност в маркетинга включва фокусирането на усилия върху привличането на потребители, които искат покупките им да имат положителна тежест. 

В същността си тази филантропска практика може да бъде добър бизнес инструмент. Според презентация, озаглавена „Силата на базираната на ценности стратегия“ от Forrester Research, компания за пазарни проучвания, около 52% от потребителите в САЩ базират избора си на продукт, като търсят марки, които проактивно насърчават вярвания и ценности, съобразени с техните собствени. Потребителите са готови да платят дори повече за стоки, които демонстрират социална ангажираност.

Как работи социалната отговорност в маркетинга?

Опаковки, които могат да бъдат рециклирани, промоции, разпространяващи осведоменост по обществените въпроси и проблеми, както и насочването на части от печалбите към благотворителност са примери за маркетингови стратегии, базирани на социална отговорност.

Пример за това е компания за облекло, която стартира кампания, насърчаваща потребителите да купуват пакет чорапи вместо само един чифт. Използвайки този модел, кампанията може да е насочена към даряване на комплект чорапи на военен персонал или на местни приюти за бездомни, при всеки продаден пакет. В резултат на тези дарения, компанията демонстрира социална отговорност. Това привлича клиенти и затвърждава лоялността на вече наличните такива.

Разбира се, ако бизнесът се опитва да заблуди клиентите си и обществото, или се наблюдава т.нар. Greenwashing, това може значително да навреди на марката и постигнатите успехи. Потребителите често успяват да забележат триковете и фалшивите усилия. 

Как да разберем, че една компания е социално ангажирана?

Повечето компании открито рекламират участията си в социални начинания. Често подчертават добрите си дела на фирмените си уеб сайтове и предоставят годишни отчети.

Каква е разликата между корпоративна социална отговорност и социална отговорност?

Социалната отговорност представлява отговорността на индивида. Корпоративната социална отговорност обхваща ангажираността на корпорациите, както и служителите им, към клиенти и общност.

Потребителите обичат да подкрепят марки, които демонстрират загриженост за обществото и глобални проблеми. Маркетинговите стратегии, базирани на социална отговорност са вече основен фокус, както за глобални брандове, така и за малкия бизнес.

ПромоТех.bg подготви материала с помощта на информация от influencermarketinghub.com.

Източник на снимковия материал: canva.com