Положителни тенденции в електронната търговия отчита „Паспорта на е-комерс индустрията в България 2021“

08.02.2022 г.4 мин.

Пандемията от коронавирус за кратко промени много от навиците на потребителите и създаде предпоставки за експоненциалното разрастване на онлайн търговията. Прогнозите на специалистите очертават положителни тенденции в тази сфера, а обзор на актуалната картина за 2020 г. представя изготвеният от Българската е-комерс асоциация (БЕА) „Паспорт на е-комерс индустрията в България 2021“. Вижте повече!

Според European Ecommerce Report 2021 през 2020 г. 74% от населението на страната ни има достъп до интернет. Общо 42% от онлайн потребителите са закупили стоки и/или услуги онлайн, като 30.9% от лицата на възраст между 16-74 г. са закупували стоки/услуги по интернет за лични цели, става ясно от резултати на Националния статистически институт. 

Ако разгледаме продуктите според категории, ще видим, че 16.5% от потребителите са закупили компютри, таблети, мобилни телефони и аксесоари, 8.9% – черна техника и домакински електроуреди, а 5.4% е делът на хората, закупили компютърен или друг софтуер за сваляне, вкл. ъпгрейди и надстройки. С велосипеди, мотопеди, коли, други превозни средства и части за тях са се сдобили 4.1% от потребителите.

В годишния доклад на E-commerce Europe, цитиран от Паспорта на БЕА, се посочва още, че обемът на B2C (бизнес към краен потребител) електронната търговия на продукти и услуги в България през 2020 г. надвишава 1.9 млрд. лв., като за 2021 г. се очаква ръстът да бъде двуцифрен в сравнение с 2020 г., а обемът да бъде в размер на 2.4 млрд. лв. Положителни са и прогнозите по отношение потенциала за развитие на родния онлайн пазар през идните 35 години.

Друг аспект, който отразява „Паспорт на е-комерс индустрията в България 2021“, е делът на електронната търговия от брутния вътрешен продукт, позовавайки се на European Ecommerce Report 2021. Така за 2020 г. той е 2%, нараствайки с 0.11% спрямо 2019 и с 0.49% спрямо 2018 г. Прогнозната стойност за 2021 г. пък е 2.5%.

Българската е-комерс асоциация (БЕА) е учредена през 2017 г. и в нея членуват компании от цялата екосистема на електронната търговия у нас. Мисията на Асоциацията е да подпомага развитието на електронната търговия в България, а неин основен приоритет е да лобира за по-добри и желани политики за индустрията чрез сътрудничество с държавните органи при създаването на законови и подзаконови нормативни актове, отнасящи се до реализирането на електронна търговия.

Източник на снимковия материал: freepik.com